Handige weetjes en tips ♥2 Silhouette Cameo

zaterdag 26 maart 2016

Het is alweer even geleden dat ik het laatste artikel schreef voor de serie Silhouette Cameo Uitleg. Ik zet vandaag weer een paar handige tips voor je. Ik hoop dat je er weer iets aan hebt!



Sneltoetsen in Silhouette Studio. 

Laatst tikte ik per ongeluk iets in waardoor ik erachter kwam dat je ook kunt werken met sneltoetsen. Ik heb er hieronder een aantal voor je op een rijtje gezet.

A: bewerk punten
C: teken een gegolfde vorm
E: teken een ovaal
F: vrij tekenen
G: raster (nog een keer G en het raster verdwijnt weer)
K: mesje
M: registratietekens (nog een keer M en de registratietekens verdwijnen weer)
P: teken een meerhoek
R: teken een rechthoek
T: tekst
Z: zoom

Nieuwe pagina openen: Ctrl + N
Ongedaan maken: Ctrl + Z
Opnieuw: Ctrl + Shift + Z

Voor meer sneltoetsen kun je op de link klikken.

Silhouette Studio Keyboard Shortcuts for PC and Mac

Spellingscontrole. 

Spellingscontrole of eerder een irritante blauwe lijn? Ik maak regelmatig voorbeelden in Silhouette Studio die dan als voorbeeld gebruik door er een printscreen van te maken. Soms kom ik er later achter dat er dan nog een blauwe lijn onder staat. Dit is natuurlijk niet zo mooi. Deze kun je op drie manieren uitschakelen.


Klik met de rechtermuisknop op het woord en voeg dan het woord toe aan je woordenboek. Deze optie gebruikte ik meestal voor ik de spellingscontrole had uitgezet. 

Je kunt ook klikken op omzetten naar pad. Dan verdwijnen de blauwe lijnen ook maar kun je de tekst niet meer bewerken. Niet de meest handigste optie dus. 

De laatste oplossing is om de spellingscontrole uit te schakelen. Je kunt de taal toch niet op Nederlands zetten en daardoor heb je er weinig aan. 
Klik bovenin de menubalk op Bewerken, klik op Spelling. Een snellere optie is om meteen op F7 te drukken. Dan opent het menu namelijk ook. Hier kun je de Automatische Spellingscontrole uitzetten. 


Als je ook veel met Engelse teksten werkt, is het misschien niet zo handig om de spellingscontrole uit te zetten. Je kunt natuurlijk kiezen wat jij het handigste vindt en misschien stoor jij je wel helemaal niet aan de blauwe lijnen.

Nog een paar kleine tips.


Herkent de Cameo de registratietekens niet die je gebruikt voor Print & Cut? Schijn een (bureau)lamp erop en dan leest hij ze wel af. 

♥ ♥ ♥

Als de Cameo klaar is met snijden, leg de mat dan op zijn kop op tafel. Haal de mat van je ontwerp af, in plaats van je ontwerp van de mat. Vooral als je met papier werkt scheurt dit minder snel. Maar ook met grote stukken vinyl vind ik dit prettiger werken.

♥ ♥ ♥

Heb je last van bobbels in je vinyl? Rol deze dan minder strak op. Dit zorgt ervoor dat het minder snel gebeurt. De bobbels kun je er voorzichtig met een pasje uitwrijven. Dit lukt helaas niet altijd. Het helpt dan wel om het vinyl vlak langs de bobbels af te knippen zodat je de lucht er makkelijker uitwrijft. 

Meer handige weetjes en tips vind je hier


♥ veel liefs en creatieve groetjes ♥








1 opmerking :

  1. Mijn snijdING gaat niet heen en weer tijdens het snijden,ik krijg alleen een rechte lijn, heeft iemand een oplossing?
    Ik heb wel een patroon gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs