Persoonlijk ♥7 - Onze reis naar het mooie Zuid Afrika

zaterdag 5 september 2015

Tijd voor weer een persoonlijk blogje. Ik heb weer meer tijd om te bloggen en heb alweer genoeg ideeën voor de komende tijd! Ik vind het bloggen nog steeds erg leuk en vooral het creatief bezig zijn werkt voor mij erg ontspannend en ik heb daar veel plezier in. De afgelopen twee maanden was het wat rustiger op mijn blog. Dat kwam door de mooie zomer die we hier hebben gehad en natuurlijk onze reis van 3 weken naar Zuid Afrika. Vandaag wil ik ons avontuur met jullie delen.

Het land Zuid Afrika.

Vooraf was ik heel benieuwd hoe het daar allemaal zou gaan. Je leest en hoort toch regelmatig dat het niet het meest veilige land is om te reizen maar de mensen die daar geweest zijn zeggen allemaal dat het wel meevalt en dat het een prachtig land is om te reizen. Die mening deel ik nu ook. We hebben ons niet echt onveilig gevoeld, behalve dan die keer dat we in de schemer per ongeluk in een township waren beland. Dat was natuurlijk niet zo handig. Je moet gewoon goed opletten en niet met je spullen te koop lopen.
De verschillen tussen blank en zwart zijn nog altijd aanwezig, ook al is de apartheid afgeschaft. De impact hiervan is nog duidelijk te zien. Ook de contrasten tussen arm en rijk zijn erg groot. Hier moest ik in het begin echt wel even aan wennen. Elk dorp en stad heeft wel zijn eigen krottenwijken. Zo rijd je bij de grote steden soms kilometers lang, langs townships.

In Kaapstad hebben we een excursie naar de townships gemaakt. De mensen daar willen graag laten zien dat het daar niet alleen maar armoede is. Veel mensen zijn trots op wat ze daar hebben opgebouwd. Ook in de townships zie je verschillen tussen de allerarmste, de middenklasse en de rijkere mensen. Niet alle huisjes bestaan uit krotjes zoals op de foto. Er zijn ook veel stenen huisjes en er worden stenen units gebouwd die plaats moeten maken voor de krotten. Goed om te zien dat het zich daar ook verder ontwikkelt. De townships die wij hebben bezocht, hebben ook een supermarkt, treinstation en geldautomaat. Op de een of andere manier had ik dat niet verwacht. We hebben daar ook een wandeling gemaakt met een local en dat vond ik zeer indrukwekkend.
Het is echt een compleet andere wereld en cultuur. Tijdens een wandeling kwamen we een schoolklas tegen die bijna nooit blanke mensen zien. De kinderen wilde allemaal een high five geven en ons aanraken alsof we een popster waren. Dit was heel bijzonder.

Zuid Afrika heeft een prachtige natuur.

Wij zijn zelf met de auto van Kaapstad naar Johannesburg gereisd. Het eerste deel van de reis was alles heel groen. Hoe meer we richting het oosten gingen, hoe droger het werd. Rond Kaapstad is het in de winter (ja het is daar nu winter) regenseizoen en in Johannesburg en het Krugerpark juist de droge tijd. Daar was alles heel droog en dor. Ook qua temperatuur werd het gedurende reis steeds beter. De laatste week konden de zomerkleren weer aan. We hebben heel veel mooie routes gereden, waaronder de tuinroute en de panoramaroute en prachtige wandelingen gemaakt. Bij Afrika denk je al gauw aan de savanne en safari maar het heeft veel meer te bieden.
De Nederlandse invloeden zie je terug in de straat- en plaatsnamen. En de Afrikaanse taal is voor ook heel grappig om te lezen en te horen.

De dieren.

Natuurlijk kwamen we ook voor de dieren naar Zuid Afrika. Ik wilde heel graag eens al het wild in hun natuurlijke leefomgeving zien en rond deze tijd zijn er ook veel walvissen rond de rust. De walvissen brengen hun jongen in de warme wateren ter wereld en blijven daar tot ze groot genoeg zijn om hun reis voort te zetten. Maar we hebben ook zeehonden, pinguïns en witte haaien gezien. Menno heeft de witte haaien van wel heel dichtbij gezien, die zat namelijk in de kooi die je op de tweede foto ziet! Ik vond het zo wel spannend genoeg. Ze zijn zo enorm groot!
We zijn in verschillende wildparken geweest en hebben zowel zelf rond gereden als gamedrives in een open jeep. Die brachten je heel dicht bij de dieren en dat was echt gaaf. Soms ook wel een beetje eng, als we pal naast de leeuwen stonden. De big 5 kunnen we afvinken! 
We hebben echt onwijs veel dieren gezien en zoveel mooie foto's gemaakt. Dat wordt een heel mooi fotoboek. Ik zal nog even een kleine impressie geven van wat we o.a. gezien hebben.

Ik kan wel een heel blog schrijven over alles wat we hebben beleefd, gezien en gedaan maar ik denk dat dit een mooie samenvatting is van onze prachtige reis. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.

Geniet van het weekend!

♥Veel Liefs♥




 


5 opmerkingen :

  1. Wauw wat een heerlijke reis!
    Het eerste deel herken ik veel van mijn reis naar Ethiopie.
    Maar oh die dieren, dat wil ik zeker ook nog eens in het echt meemaken.
    Ben zeer benieuwd naar je fotoboek, die wordt vast prachtig met al die mooie foto's!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga deze week maar eens aan het fotoboek beginnen. Dat zal wel een klusje worden.
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige foto's ...zo te zien hebben jullie een geweldige reis gehad ...
    En die dieren is heel wat anders als dat je ze in de dierentuin ziet ....
    een hele mooie samenvatting hoor ....
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vond deze blog eigenlijk per ongeluk, maar wou toch even zeggen :" Woow" . En dan te bedenken dat de laatste "wilde" dieren die ik zag, in het Gaia-dierenpark zaten.

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs